23 June, 2007

کاهش تبادلات بانکی ایران

به خبرگزاری رادیو صدای دولتی آلمان: بانک‌ "کردیت سوئیس" و" یو. اس. بی." ظرف یک سال، تبادلات بانکی خود باایران را به طور متوسط نزدیک به ۷۳ درصد کاهش داده‌اند. در سال ۲۰۰۶ مجموعه‌ دارایی‌های ایران در ۱۰۴ بانک سوئیس ۴۹ درصد کاهش یافته است. در آغاز سال ۲۰۰۶ خبرکاهش روابط بانکی کشورهای غربی با کشورهایی که رئیس جمهور آمریکا آنان را "شرور" می‌نامد، در محافل بین‌المللی جنجال‌برانگیز بود. اینک با انتشار آمار سالانه‌ی بانک ملی سوئیس نتایج این اقدامات آشکار شده است.

بر اساس آماری که بانک ملی سوئیس منتشر کرده است، دارایی‌های ایران در دو بانک سوئیسی کردیت سوئیس (Credit Suisse) و یو. اس. بی. (USB) در سال ۲۰۰۶ نسبت به سال ۲۰۰۵ بیش از ۹۵ درصد کاهش یافته است. کل دارایی‌ ایران د ر این دو بانک در آخر سال ۲۰۰۶ نزدیک به ۶۱ میلیون فرانک اعلام شده است که نسبت به سال پیش از آن ۳۴/۱ میلیارد فرانک کاهش داشته است.
در مقابل، دارایی بانک‌های بزرگ د ر ایران کاهش کمتری داشته است. میزان دارایی این بانک‌ها در بانک‌های ایران بیش از ۵۰۰ میلیون فرانک است که نسبت به سال ۲۰۰۵ کاهشی ۵۰ درصدی داشته اشت.
کل دارایی ایران در ۱۰۴ بانک سوئیس در پایان سال ۲۰۰۶ بیش از ۹۱۰ میلیون فرانک بوده، که نسبت به سال ۲۰۰۵ نزدیک به ۷۷۰ میلیون فرانک افت کرده است.

No comments: